USA!

Hej bloggen!
När jag skriver det här inlägget är det lördag (14 januari 2017), klockan är 18.20 och jag har varit i Skellefteå och spelat innebandymatch. Senast jag skrev i bloggen var den 17 oktober 2016 så det är ju ett bra tag sedan. Då hade jag precis gjort Triple Jump-examinationen i skolan och påbörjat kursen i folkhälsa. Patrik hade också fått reda på att han fått jobb i Kiruna. Nu har jag läst färdigt kursen i folkhälsa, jag har haft 5 veckor praktik på Strokecenter NUS (som var helt fantastiska!) och Patrik har flyttat till Kiruna. Eller, jag hade faktiskt inte 5 veckor praktik föresten, för en vecka var vi i USA! Tänkte berätta lite om det.

Patrik tog alltså examen fredagen den 25 november 2016. Det var en superfin ceremoni och efter den avslöjade vi (jag, Patriks föräldrar och hans bror med familj) hemligheten som vi burit på sedan flera månder tillbaka. Patrik fick en bunt med dollarsedlar och så berättade vi att vi ska till USA (New York) och titta på hockey (bland annat). Efter ceremonin åt vi lunch på Köksbaren och senare på kvällen rullade jag, Patrik och hans föräldrar i en bil ner till Arlanda. Patriks bror Marcus med familj skulle ta flyg från Umeå till Arlanda morgonen därpå.

Vi kom fram till Arlanda vid 7-tiden på lördagsmorgonen och planet skulle gå kl. 12.20. När vi sitter och äter frukost på flygplatsen så ringer Marcus och säger att flyget från Umeå är försenat och att de troligtvis inte kommer hinna med USA-planet. Panik! Vi försöker få hjälp på Arlanda men eftersom de flög med olika bolag så gick det inte att lösa. Det slutade med att dom stod och väntade på sina väskor på terminal 4 när vi rullade iväg med planet ut på startbanan från terminal 5. Men de bokade om sin resa och följde med ett annat plan över Atlanten så det löste sig till slut! När vi kom fram tog vi en gul taxi från flygplatsen till hotellet. Det var helt sjukt läskigt, bilen var svinsunkig och så var det jättemycket trafik där alla kastade sig fram och tillbaka. Galet, skulle aldrig vilja köra bil i New York. Men vi kom fram i alla fall och då var vi så trötta så vi somnade på hotellrummet och sov hela kvällen och natten.

Vi bodde på Kimpton Hotel Eventi som ligger centralt på Manhattan (29:e gatan/6:e Avenyn). Det låg nära både Madison Square Garden och Empire State Building. Rummen var fina och fräscha.

På söndagsmorgonen frågade vi i hotellreceptionen efter något bra frukostställe då frukost inte ingick på hotellet. Vi blev tipsade om att gå till Friedman's som låg i närheten, så det gjorde vi. Jag åt en jättegod avocadotoast. Patrik åt våffla med kyckling på... Haha. Vädret var fint så vi promenerade söderut på Manhattan längs med Hudson River. Vi gick till Ground Zero och åkte upp i One World Observatory. Vilken utsikt! Det kostade 37 dollar/person att åka upp. Sedan promenerade vi uppåt igen och på hemvägen gick vi bland annat förbi Flatiron building. På kvällen var det dags för hockey. Vi gick till Madison Square Garden för att se Rangers möta Ottawa. Det var riktigt coolt! Arenan var jättestor och det var en hel del svenskar och norrmän där. Jag köpte en Rangers-mössa och Patrik köpte en hockeytröja i "merch-butiken". Tyvärr så stod inte Lunkan och Rangers förlorade med 2-0. De spelade riktigt lamt, det var inget go i matchen. Men Erik Karlsson i Ottawa var duktig och superkul att kolla på! Känns nästan som man måste åka tillbaka för det var en besvikelse att matchen var så pass tråkig och att hemmalaget inte gjorde ett endaste mål (plus att Lunkan inte stod). Men det var en upplevelse och det var ändå roligt! Nästa gång ska jag dock ta varmare kläder, det var sjukt kallt i arenan :P

Frukost på Friedman's

Ground Zero

Utsikt över Manhattan från One World Observatory

Utsikt över Frihetsgudinnan och Ellis Island

Madison Square Garden, New York Rangers vs Ottawa Senators (slutade 0-2)

Jag och Patrik med vår Rangers-merch 8)

Dag 2, på måndagen, bestämde vi oss för att testa något nytt frukostställe. Vi hittade ett annat hotell i närheten av vårat och testade deras frukost. Det var supergott! Jag åt brioche french toast med frukt och bär och drack kaffe till. Mätta och belåtna promenerade vi norrut på Manhattan och gick bland annat förbi Empire State Building, Rockerfeller Center, Times Square, St Patricks Cathedral och ett Trump Tower (där det för övrigt var fullsmockat med poliser, journalister och turister). Vi gick också en sväng i södra delen av Central Park. På kvällen åt vi middag på en "fancy" restaurang som hette Buddakan. Där serverades det asiatisk mat som man beställde in ett antal rätter av och så delade man på allt.

♥ Frukost dag två ♥

På tisdagen var det regn, regn, regn. Riktigt jäkla spöregn. Hela dagen. Så vi åt frukost på samma ställe som dagen innan, men den här gången tog jag belgisk våffla. Vi gick i några butiker och gallerior, sedan drog vi tillbaka till hotellet och vilade en stund. Sedan åt vi hamburgare i hotellbaren som var supergod och på kvällen tog tjejerna i sällskapet taxi till Broadway för att se Jersey Boys.

Den fjärde och sista dagen var det fortfarande regnigt. Vi bestämde oss för att testa frukosten på vårt eget hotell. Det var frukostbuffé så då kunde man plocka ihop färsk frukt och bär, äggröra, bacon, bröd, juice och annat gott. Alla frukostar var verkligen supergoda men tror det kostade ungefär 30 dollar varje gång, så det blev dyrt :P När vi hade käkat färdigt gav vi oss ut i regnet och promenerade söderut igen med siktet inställt på Little Italy. Väl framme hade regnet tilltagit igen så det verkligen öste ner och då hoppade vi in på första bästa ställe som serverade pizza (på många restauranger stod det skyltar med texten "NO PIZZA" haha). Det visade sig vara ett riktigt bottennapp. Maten var dyr, stället var sunkigt och maten var riktigt dålig (enligt mig i alla fall, jag åt "hemlagad lasange" som var typ den sämsta lasangen jag ätit, haha). Så det var väl en klassisk turistfälla skulle jag tro. Efter att vi hade ätit tog vi taxi tillbaka till hotellet eftersom det regnade så mycket. Sedan packade vi ihop våra grejer, checkade ut och åkte taxi till flygplatsen. Den här gången hade vi i förväg beställt en lite finare taxi så nu kändes det mycket bättre att åka, haha. Sedan flög vi hem till Sverige igen.

Tillbaka i Stockholm, Sverige (fredag morgon)

Fyra dagar i New York kändes alldeles lagom. Jag är ju ingen "storstadsmänniska" och trivdes inte så bra på Manhattan :P Men det var en häftig upplevelse att vara där! Om jag skulle ranka topp tre skulle jag säga 1) hockeymatchen, 2) frukostarna, 3) utsikten uppe i One World Observatory. Om jag ska åka till USA nån mer gång vill jag se mer sport. Jag vill se fler hockeymatcher men också basket och baseball :)