Silverfallet, Kärkevagge och Trollsjön.

Den 5-6 augusti hade jag och Patrik en ledig helg tillsammans. Vi bestämde oss då för att ta med vårt nyinköpta tält för en övernattning vid Trollsjön. Vi packade in oss i bilen och åkte på E10:an mot Riksgränsen vid lunchtid ungefär. På vägen dit stannade vi till vid Silverfallet - ett vattenfall vid Björkliden som rinner ner i Torneträsk.

Vi parkerade bilen vid en parkeringsplats och följde en stig längs vattenfallet. Otroligt vacker utsikt över Lapporten, Silverfallet och Torneträsk.

Silverfallet sett nerifrån stranden vid Torneträsk.

Även nere vid stranden var utsikten fin över Lapporten.

Mäktigt vattenfall med superklart vatten.

Efter stoppet vid Silverfallet åkte vi vidare. För att ta sig till Trollsjön behöver man parkera bilen i en parkeringsficka på E10 vid Låktatjåkka. När vi kom fram till parkeringsfickan kunde man lugnt påstå att vi inte var de enda som hade tänkt gå till Trollsjön, det var alldeles överfullt med bilar längs vägkanten. De flesta hade dock redan hunnit gå till Trollsjön och var på väg tillbaka till sina bilar, så vi behövde inte trängas med nåt folk. Inledningsvis var det skyltat och det var lätt att följa stigen hela vägen fram till Trollsjön. Till en början fick man ta en hel del höjd, för att ta sig upp över trädgränsen. Det var rätt så myggigt nere i björkskogen, så efter att ha lagt det bakom sig fick man en riktigt välfötjänt belöning i form av magisk utsikt vilket håll man än kollade åt.

När man vandrar till Trollsjön så går man genom en dalgång som heter Kärkevagge, översatt betyder det "stendalen". Det är alldeles fullt med stenblock som blivit utspridda av inlandsisen. Väldigt häftig och dramatisk natur. Det känns som man går omkring i värsta Sagan om Ringen-miljön.

Till vänster om sig när man går in i dalen har man berget Kärketjårrå, som har sin högsta topp 1419 möh. Till höger syns Vassitjåkka som dels har en topp på 1491 möh, dels en som är hela 1590 möh. Otroligt maffigt. Det syns ju inte riktigt på bild hur jäkla höga bergen är - måste upplevas på plats!

Man förstår varför den kallas Stendalen.

Vilken belöning att äntligen få nå fram till sjön och se hur blå och klar den var! Det hade dock dragit in en hel del moln och regnet hängde i luften vid det här laget.

Där nere står lilla Patrik och viftar med armarna.

Och där uppe står lilla jag och viftar med armarna!

Det började såklart att regna alldeles lagom till vi skulle börja sätta upp tältet, så vi fick lite bråttom med det. Men när tältet väl var på plats kunde vi sitta där inne och mysa och lyssna på smattret mot tältduken. Bara någon timme senare hade det slutat, så då lagade vi middag på stormköket som vi åt i tältet.

Så himla fin utsikt från tältet!

Lite senare på kvällen började solen leta sig fram mellan molnen...

...och kastade ett helt otroligt ljus in i dalen!
  Fattar ni? OTROLIGT.

Passade på att ta en selfie med Trollsjön lite i bakgrunden.

Jag sov väldigt gott i tältet och vaknade utvilad och jättevarm vid 8 på morgonen. Då lyste solen in i tältet så det var alldeles stekhett där inne. Skyndade mig att krypa ut ur sovsäcken och springa ner till sjön för att hämta vatten till frukost. Vi fick en sådan fantastiskt vacker morgon. Det blåste nästan ingenting, solen sken och sjön glittrade.

Några lågt liggande moln lättade upp mot himlen och drog sin iväg.

Nyvaken-selfie. Trodde det skulle vara kallt utanför tältet eftersom det var rätt så tidigt på morgonen, så jag drog på både jacka och mössa. Men fick ta av mig till bara underställ ganska snabbt.

Patrik lagar frukost :)

Bästa kaffekoppen på länge! Blir svårslaget.

Sjön var helt fantastiskt vacker i solljuset. Alldeles turkos, glittrande och klar. Men SVINKALL xD Förfrös typ handen när jag skulle fylla på flaskan med vatten xD Mycket gott att dricka dock.

En panoramabild över sjön. Så häftigt med det lummiga/mossiga gröna på ena sidan och det steniga kalla på andra sidan. Och så alla små vattenfall.

Trollsjön får tio av tio i betyg! Är så glad över att vi hade så fint väder.

...När vi vandrade tillbaka till bilen hade vi den här magiska utsikten över stendalen och de snötäckta fjällen.

Bakom oss började det dra in moln över Trollsjön igen. Vi tajmade verkligen det fina vädret perfekt! Tog en liten fikapaus halvvägs till bilen, gifflar och vatten från Trollsjön.

När vi kom tillbaka till bilen åkte vi till Riksgränsen och tog en till fika på Café Meteorologen i solskenet. Sedan åkte vi hem mot Kiruna.

I Lapporten regnade det. Men inte där vi åkte bil :)

Trafikstockning på vägen hem. Ett gäng renar med sina små kalvar chillade mitt på vägen.

Det var en alldeles perfekt helg. Att gå till Trollsjön var en "måste-grej" för mig när jag flyttade till Kiruna. Är så himlarns glad över att det blev av, och att det blev så fint väder. Kanonkul! Rekommenderas verkligen.

120 mil på en helg.

Hej hej!
I helgen åkte jag och Patrik till Umeå för att flytta grejer från korridoren på Mariehem till nya lägenheten på Sandåkern. Jag kunde ta ledigt på fredagen, så vi åkte ner på torsdagskvällen efter att Patrik slutat jobbet kl 23. Vi var framme i Umeå kl. 06 på fredag morgon. Då sov vi några timmar, sedan hämtade vi nycklarna vid lunchtid och flyttade alla grejer på eftermiddagen. När vi var klara kände vi inte att vi behövde stanna något mer i Umeå, så då tog vi bilen upp till Piteå. Patrik grillade lammracks och till det åt vi klyftpotatis.

Eftersom det var PDOL i helgen var vi på stan på dagen. Vi tittade på Lova som åkte massa karuseller och så köpte vi churros. På kvällen åkte jag och Patrik hem till Davve och hängde. Patriks kompisar Peppe, Fjune, John och Simon var också där. På natten när det var dags att åka hem skjutsade vi hem Fjune som precis flyttat in i ett nybyggt hus, så vi fick komma in och titta. Det var såå himla fint!

På söndagen var det ganska fint väder, så vi åkte till Gläntan för att hänga på stranden. Det blev dock molnigt och kallt så vi åkte hem ganska snabbt igen. Mot kvällen sprack det dock upp mer så då tog vi ett kvällsdopp vid båtbryggan. Det var superhärligt! Sedan åkte vi tillbaka till Kiruna på kvällen.

Det kändes väldigt skönt och välbehövligt att få en liten minisemester såhär innan slutspurten på sommarjobbet. Är inte supertaggad på mer sommarjobb just nu. Men imorgon är det redan onsdag och när den här veckan är över är det bara två kvar.

Sitter just nu hemma i soffan, invirad i en filt och dricker te. Det är 13 grader och regn ute. Känns som standardvädret här i Kiruna. Igår var det alldeles dimmigt och kallt. Men men, kanske spricker det upp till helgen så vi kan gå till Trollsjön/Rissajaure då. Hoppas! Tills vi hörs igen: ha det gott!