Insulin.

Det här med insulin och kanske framförallt insulinkänslighet och diabetes är något som jag tycker är intressant och spännande. Dock vill min hjärna gärna (;)) röra till det för mig när jag ska komma ihåg alla effekter som detta viktiga hormon har i kroppen. Så därför tänkte jag ta mig tiden att sammanfatta lite grann kring detta. Jag väljer att spara det i bloggen så att jag snabbt kan söka fram det om det skulle behövas... Sedan är det ju alltid kul om någon som läser detta lär sig något nytt! :)
 
Okej, såhär är det:
Insulin är ett hormon som frisätts från bukspottkörteln (pancreas). Det är ett "anabolt" peptidhormon. Olika stimuli från kroppen gör att insulininsöndringen ökar:
- Ökad glukoskoncentration i blodet
- Ökad aminosyrakoncentration i blodet
- Ökad hormonutsöndring i tarmkanalen
- Ökad aktivitet i parasympatiska nervfibrer till betacellerna i pancreas 
 
Insulin har flera olika effekter i kroppen, och vi ska börja kika på dess effekt på kolhydrater.
INSULIN OCH KOLHYDRATER:
I muskelcellen: muskelcellen förlitar sig på fria fettsyror (FFA) och inte glukos under stora delar av dagen. Glukos har svårt att ta sig in i cellen utan insulin. Träning gör dock att musklerna lättare kan ta in glukos utan närvaro av insulin (men det ska vi prata mer om senare). Insulin efter måltid → ökat upptag av glukos i muskelcellen  omvandlas till glykogen 
 
I levercellen: Insulin ökar upptaget av glukos och omvanlingen till glykogen (pga att insulin ökar glykogensyntesen och minskar glukoneogenesen). Detta sker genom att:
- Insulin inaktiverar fosforylas  minskar spjälkningen av glykogen till glukos (glukoneogenesen)
- Insulin aktiverar glukokinas  fosforylerar glukos  glykogen (glykogensyntesen)
 
Om det blir minskat glukos i blodet (t ex på grund av att man inte ätit på länge)  minskad insulinutsöndring  minskat glukosupptag  fosforylas aktiveras  glukosfosfat aktiveras  glykogen spjälkas till glukos  blodsockret höjs
 
Om det istället blir överskott på glukos (t ex på grund av att man ätit masssa godis) gör insulin så att glukos blir till FFA  FFA packeteras som triglycerider i LDL  transporteras till fettväv  packas upp och inlagras i fettväven (och man går upp i vikt om det sker kontinuerligt).
 
Detta får oss osökt att komma in på nästa område, nämligen...
INSULIN OCH FETT:
Insulin ökar alltså användandet av glukos vilket gör att kroppen vill spara på fettet. Detta sker på flera sätt:
- Insulin aktiverar lipoproteinlipas i fättvävnadens kapillärväggar  splittrar triglycerider till FFA så att de kan ta sig in i fettcellerna
- Insulin inaktiverar hormonkänsligt lipas  inaktiverar utsläpp av FFA från fettväv till blodet (lipolys)
- Promotar glukostransport rätt in i fettcellen  bildar alfaglycerolfosfat + FFA = triglycerider (lagrat fett)
- FFA tillverkas i levern om det blir för mycket glukos: glukos  pyruvat  Acetyl-CoA  Malonyl-CoA  FFA
Med andra ord så minskar fettsyrakoncentrationen i blodet och vi ökar på fettlagringen. 
 
Vid frånvaro av insulin/dålig insulinkänslighet:
- Hormonkänsligt lipas aktiveras  hydrolys (nedbrytning mha vatten) av triglycerider  frisättning av FFA  levern konverterar en del av FFA till fosfolipider och kolesterol  frisätts som lipoproteiner (det blir en ökning av blodlipider = blodfetter)  åderförkalkning hos diabetiker.
 
INSULIN OCH PROTEIN:
Insulin minskar aminosyrakoncentrationen i blodet på flera sätt:
- Insulin ökar upptaget av aminosyror in i cellerna vilket i sin tur ökar translationen av mRNA.
- Insulin inaktiverar proteinnedbrytning och ökar proteinsyntesen.
- Insulin inaktiverar glukoneogenes vilket på så sätt sparar aminosyror.
 
Vid frånvaro av insulin/dålig insulinkänslighet:
- Nedbrytningen av protein ökar. Proteinsyntesen stannar upp och aminosyror utsöndras till plasman där det används som energi eller för glukoneogenes.
 
INSULIN OCH TRÄNING:
Glukostoleransen styrs till stor del av muskulaturens insulinkänslighet = cellernas förmåga att reagera på närvaron av insulin, genom att ta upp glukos från blodet. Insulinkänsligheten ökar med träning. Cellerna blir alltså bättre på att ta upp glukos ju mer vältränad man är. Detta har att göra med GLUT4. GLUT4 är ett transportprotein som tar in glukos i cellen med hjälp av insulin. Det finns insulinreceptorer på muskelcellernas membran som säger åt GLUT4 (som gömmer sig inne i cellens cytosol) att komma ut och hämta glukos. När insulin sätter sig på receptorn startas en mängd kaskadreaktioner som till slut når fram till GLUT4  GLUT4 åker och hämtar in glukos till cellen. Träning gör bl a att dessa kaskadreaktioner blir mer effektiva, och insulin kan snabbare/enklare komma in i cellen.
 
Fysisk inaktivitet gör att kaskadreaktionerna till GLUT4 blir långsamma och ineffektiva. Om man dessutom äter mycket socker som gör att insulin ständigt finns tillgängligt och kan fästa på cellernas insulinreceptorer, så tröttas dessa ut. Det kommer då behövas mer och mer insulin för att GLUT4 ska "orka" komma ut och plocka in glukos, vilket gör att blodsockret stiger och ännu mer insulin utsöndras  ytterligare uttröttning av systemet. Det blir helt enkelt en negativ spiral, och insulinkänsligheten minskar konstant. Till slut kommer man att drabbas av insulinresistens - dvs att receptorerna slutar reagera på insulinet helt och hållet, och inget GLUT4 kan komma ut och hämta in glukos som stannar i blodet. Diabetes typ 2 är då ett faktum.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0