Lite om insulin, diabetes och träning.

Nu sitter jag hemma och funderar på det där kring insulin och diabetes igen. Här kommer lite anteckningar från en föreläsning jag hade när jag pluggade idrottsmedicin med Elisabeth Sjöström Fahlén 2011. Lägger upp det mest för egen del, så att jag har det lättillgängligt.
 
 
Insulinets funktioner i kroppen:
- Ser till att glukos kommer in i kroppens muskel- och fettceller, så att glukoset kan användas för att framställa energi (ATP).
- Stimulerar uppbyggnad av kroppens äggviteämnen och därmed uppbyggnad av muskler (även andra system i kroppen där proteiner är viktiga för t ex immunförsvar och sårläkning). 
- Stimulerar lagring av socker i levern, dvs kroppens glukogenförråd
- Hämmar en allt för snabb nedbrytning av glukos i levern
- Ökar lagring och minskar nedbrytning av fett
 
Vid otillräcklig mängd insulin:
- Minskat perifert upptag av glukos i muskler och fettväv, samt minskad bildning av glukogen (lagrat glukos) i levern.
- Ökad glukosproduktion i levern genom nedbrytning av glukogen (via glukogenolys) och/eller nyproduktion från bl a aminosyror (glukoneogenes).
 
Sammanfattningsvis kan man säga att insulinet gör att glukos används effektivt och att det finns i lagom mängd. Det ser också till att musklerna byggs upp och att fetthalten i blodet minskar, samt att fettväven inte lika lätt bryts ned. 
 
Komplikationer vid diabetes:
- Hyperglykemi: dvs högt blodsocker. 
Socker i urin (stora urinmängder), vätskeförlust (man blir törstig), energiförlust, avmagring, dimsyn.
Symtom vid insulinbrist: illamående/kräkning, trötthet, buksmärtor, acetondoft (pga att kroppen förbränner fett istället för kolhydrater), sänkt medvetande, diabeteskoma. 
 
- Hypoglykemi: dvs lågt blodsocker:
Adrenerga symtom: darrighet, hjärtklappning, hunger/illamående, blek/kallsvettig, ängslan/oro, irritation, domningskänsla i läppar/tunga/fingrar. 
 
Neuroglukopena symtom: yrsel, nedsatt koncentrationsförmåga, sluddrigt tal, ostadig gång, huvudvärk, beteendeförändringar, dubbelseende/dimsyn, kramper, sänkt medvetande. 
 
Vad händer när man tränar?
Blodsockret sjunker genom att upptaget av glukos i muskelcellerna ökar (behovet ökar) vilket gör att mer socker/glukos förbränns. Muskeln får en ökad insulinkänslighet som kan sitta i 1-2 dygn efter en träning. Observera att motion bara sänker blodsockret om det samtidigt finns insulin tillgängligt. Exempelvis: att springa sänker bara blodsockret om det samtidigt finns insulin i kroppen som "öppnar dörren", så att sockret/glukoset kan komma in i muskelcellerna. Vid insulinbrist höjs istället blodsockret vid motion.  Detta utgör en stor skillnad mellan typ 1- och typ 2-diabetes. Typ 1-diabetiker producerar inget eget insulin utan måste tillsätta detta via t ex sprutor. Detta gör att de kräver mer insulin i samband med träning än vanligt (eftersom att musklernas behov av glukos ökar). En typ 2-diabetiker har ofta normal eller till och med förhöjd insulinproduktion. För dessa patienter är det därför extra viktigt att motionera eftersom insulinkänsligheten ökar vilket gör att blodsockret kommer in i cellerna mer effektivt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0