Veckans träning, v 48.

Måndag: -
Tisdag: Vattengympa, 60 min
Onsdag: Total training, 45 min
Torsdag: Indoor Walking, 40 min
Fredag: -
Lördag: Gym, ben
Söndag: Innebandymatch, 60 min (vinst med 7-0)

Helg igen!

Hej!
I fredags åkte vi till Piteå - äntligen! Vi har inte varit där sedan i Augusti...! Det kom massor med snö på vägen upp så på vissa ställen kunde vi bara köra i 60 km/h trots att det var motorväg. När vi kom fram var vi hungriga så vi åt pizza till middag. Sedan kollade vi på Idol och fick träffa Emelie och Fred som kom förbi. 
 
I lördags så tog vi det mest lugnt på dagen. Eller, jag busade massor med Lova som jag har saknat massor :) Patrik grillade så vi fick gott kött till lunch och sedan blev vi klippta av Emelie. Jag gjorde en LOB, inspirerad av Blondinbella. Känner mig nöjd men det är fruktansvärt ovant så jag är inte helt bekväm i den än. Men det kommer väl får vi hoppas :) På eftermiddagen så åkte jag och Patrik norrut. Vi hade blivit bjudna till våra fantastiska vänner Reservdels-Tobbe och Femtiotals-Amanda :) De bor numera i hus norr om Luleå, och vi har inte träffat dom på jättelänge. De hade det så fint och vi blev bjudna på god mat, pepparkakor, glögg och massa annat gottis :) Supermysigt var det! Vi blev kvar länge och landade inte i sängen i Piteå förrän straxt efter 02 på natten. 
 
När vi vaknade på söndagen (igår) så åt vi sen frukost i soffan framför reprisen av Så mycket bättre. Jag gav Emelie en massage som tack för att hon klippte mig (ni vet, tjänster och gentjänster), och efter det åkte vi och tittade på Lovas dansuppvisning. När vi kom hem åt vi palt till middag och efter det låg man ju utslagen i soffan typ. Kollade på Solsidan och Bron på kvällen. 
 
Imorse när vi vaknade så slängde vi i oss lite frukost och sedan drog vi söderut mot Umeå. Det har varit kallt idag, men solen har lyst så det har varit jättefint. På eftermiddagen idag har jag haft praktisk examination i ledmobilisering som vi får resultatet på imorgon, sedan började jag jobba kl. 16. Nu har jag några timmar som jag kan sitta hemma, men sedan måste jag ut och stänga hallar. Imorgon ska vi ha bassängträning på IKSU, det blir nog kul :)
 
Hade gott! /Matilda
 
Snabb bild på nya frillan som jag tog igår ikväll.

Veckans träning, v 47.

Måndag: Total training, 45 min
Tisdag: Innebandy, 60 min
Onsdag: Bodybalance, 60 min
Torsdag: -
Fredag: CXWORX, 30 min
Lördag: -
Söndag: -

Helgen.

Hej hopp!
Nu är det måndag igen. Känns ändå helt okej för jag har haft en trevlig helg. Jobbade i fredags kväll och det gick bra. När jag kom hem vid 23 slog jag på TV'n precis lagom för att kastas in i en direktsänd nyhetssändning som rapporterade om terrorattentat i Paris. I lördags när jag vaknade så slog jag på Nyhetsmorgon och fick höra mer om fredagens attacker. Det var ju såklart mindre trevligt, men jag orkar faktiskt inte låta det påverka mig allt för mycket. Åt en riktig brakfrukost medans jag tittade. Frukosten bestod av en macka med ost, ett kokt ägg, en skål med yoghurt och flingor, en kopp te och så ett glas vatten till mina omega 3-tabletter.
 
 
Efter frukosten cyklade jag till skolan och mötte upp Matilda L och Helena för att träna på lite ledmobilisering. När vi var klara med det åkte jag hem och gjorde mig i ordning inför kvällen. Skullde käka middag med Anna S och Hanna E på Angelini kl. 18 :) Vi tog hjortinnnanlår som serverades med puré av kronärtskocka alla tre och det var supergott. Sedan gick vi till Annas och Hannas hotellrum och dit kom också Anna R :) Satt där och snackade och tog det lugnt, drack lite gott och hade det mysigt. Var inte hemma förrän vid halv 2 på natten.
 
På söndagen sov jag länge och vid lunch åkte jag och hämtade upp Anna och Hanna, så åkte vi till Sporthuset och Team Sportia. Gick runt där i flera timmar innan jag skjutsade tillbaka tjejerna till stan, sedan var det dags för mig att jobba kväll tillsammans med Patrik. 
 
Känner att det har varit en lugn och skön helg trots att jag jobbat två pass. Så nu är jag redo för en ny vecka med mycket skola, lite jobb och så träning :D:D Ska snart iväg på ett Total Training-pass. Hade gott!
 
 Mvh glad tjej i jobbilen.

Veckans träning, v 46.

Måndag: -
Tisdag: Indoor Walking, 40 min
Onsdag: Total Training, 45 min
Torsdag: Innebandy, 60 min
Fredag: -
Lördag: -
Söndag: -
 
Haha asså träningsvärken i benen efter onsdagens total training!!1 DÖR. Har haft så jävla ont. Men idag har det börjat släppa så jag har bokat "totalträning" imorgon igen :D:D Woop woop, jag är frisk OCH jag har tid att träna! #lovelife
 
För två veckor sedan när vi var i Norrköping så köpte jag nya träningsskor. Kolla vad fina :D

Lite om insulin, diabetes och träning.

Nu sitter jag hemma och funderar på det där kring insulin och diabetes igen. Här kommer lite anteckningar från en föreläsning jag hade när jag pluggade idrottsmedicin med Elisabeth Sjöström Fahlén 2011. Lägger upp det mest för egen del, så att jag har det lättillgängligt.
 
 
Insulinets funktioner i kroppen:
- Ser till att glukos kommer in i kroppens muskel- och fettceller, så att glukoset kan användas för att framställa energi (ATP).
- Stimulerar uppbyggnad av kroppens äggviteämnen och därmed uppbyggnad av muskler (även andra system i kroppen där proteiner är viktiga för t ex immunförsvar och sårläkning). 
- Stimulerar lagring av socker i levern, dvs kroppens glukogenförråd
- Hämmar en allt för snabb nedbrytning av glukos i levern
- Ökar lagring och minskar nedbrytning av fett
 
Vid otillräcklig mängd insulin:
- Minskat perifert upptag av glukos i muskler och fettväv, samt minskad bildning av glukogen (lagrat glukos) i levern.
- Ökad glukosproduktion i levern genom nedbrytning av glukogen (via glukogenolys) och/eller nyproduktion från bl a aminosyror (glukoneogenes).
 
Sammanfattningsvis kan man säga att insulinet gör att glukos används effektivt och att det finns i lagom mängd. Det ser också till att musklerna byggs upp och att fetthalten i blodet minskar, samt att fettväven inte lika lätt bryts ned. 
 
Komplikationer vid diabetes:
- Hyperglykemi: dvs högt blodsocker. 
Socker i urin (stora urinmängder), vätskeförlust (man blir törstig), energiförlust, avmagring, dimsyn.
Symtom vid insulinbrist: illamående/kräkning, trötthet, buksmärtor, acetondoft (pga att kroppen förbränner fett istället för kolhydrater), sänkt medvetande, diabeteskoma. 
 
- Hypoglykemi: dvs lågt blodsocker:
Adrenerga symtom: darrighet, hjärtklappning, hunger/illamående, blek/kallsvettig, ängslan/oro, irritation, domningskänsla i läppar/tunga/fingrar. 
 
Neuroglukopena symtom: yrsel, nedsatt koncentrationsförmåga, sluddrigt tal, ostadig gång, huvudvärk, beteendeförändringar, dubbelseende/dimsyn, kramper, sänkt medvetande. 
 
Vad händer när man tränar?
Blodsockret sjunker genom att upptaget av glukos i muskelcellerna ökar (behovet ökar) vilket gör att mer socker/glukos förbränns. Muskeln får en ökad insulinkänslighet som kan sitta i 1-2 dygn efter en träning. Observera att motion bara sänker blodsockret om det samtidigt finns insulin tillgängligt. Exempelvis: att springa sänker bara blodsockret om det samtidigt finns insulin i kroppen som "öppnar dörren", så att sockret/glukoset kan komma in i muskelcellerna. Vid insulinbrist höjs istället blodsockret vid motion.  Detta utgör en stor skillnad mellan typ 1- och typ 2-diabetes. Typ 1-diabetiker producerar inget eget insulin utan måste tillsätta detta via t ex sprutor. Detta gör att de kräver mer insulin i samband med träning än vanligt (eftersom att musklernas behov av glukos ökar). En typ 2-diabetiker har ofta normal eller till och med förhöjd insulinproduktion. För dessa patienter är det därför extra viktigt att motionera eftersom insulinkänsligheten ökar vilket gör att blodsockret kommer in i cellerna mer effektivt.

Veckans träning, v 45.

Måndag: -
Tisdag: -
Onsdag: -
Torsdag: -
Fredag: -
Lördag: Indoor walking, 40 min
Söndag: -
 
 
Är nöjd över att åtminstone ha fått till ett pass denna vecka. Hade bokat in ett i onsdags på lunchen men då dök det upp annat (FYSS-kläder...) så fick avboka :( Förra veckan köpte jag nya tights från One More Rep, som syns på bilden :) Jag hade ett presentkort på 500 kr som jag fick av Patrik när jag fyllde år så jag behövde bara betala 99 kr för dom :) 

Torsdag 151105.

Hej hej!
I tisdags så skrev mina kära klasskamrater den sista tentan i fysiologikursen, vilken jag har tillgodoräknat stora delar av. Igår hade vi kursstart på nya kursen och det betyder att jag är igång och läser på helfart igen. Den handlar om fysioterapi vid muskuloskeletala problem, vilket innebär att vi kommer att lära oss om t ex artros, ortopedi, idrottsskador, mobilisering osv. Bland annat ska vi ha vattengympa :) Det kommer att vara en praktisk examination och en skriftlig tenta, så nu är det bara att köra på. 
 
Den här veckan är den sista veckan som jag kör på med massa jobb, jobbar 6 pass denna vecka... Har därför inte hunnit med någon träning än. Men har bokat Indoor Walking på lördag. Tyckte det var kul senast så jag kör på det :) 
 
Jag sitter ju med i FYSS (fysioterapeutstudenternas studieråd) och är delaktig i att fixa så att studenterna på programmet kan köpa kläder med vår programlogga på, så just nu håller jag dessutom på att rodda med det. Kläderna som vi har valt ut är skitsnygga och jag längtar tills dom kommer :)
 
Föresten, i torsdags förra veckan åkte jag och Patrik till Norrköping en sväng. På fredagen fikade vi på Café Kuriosa och gick på stan en sväng. Jag köpte nya gymskor och ett par supersköna fingervantar :) Sedan åt vi grillat på kvällen (och pappas hembakta äppelpaj till efterrätt :D). På lördagen åkte Patrik upp till Stockholm, men jag stannade kvar hemma. Vi tittade vi först på IFK Norrköpings match på TV'n (de tog SM-guld!), sedan var vi och firade kusin Calle som fyllt 20 år och efter det var vi hemma hos Eyvind och Agneta. Och i söndags så körde jag upp till Stockholm och hämtade Patrik i mammas och pappas gamla Saab, sedan åkte vi vidare hem till Umeå. Mysigt med en liten roadtrip :) Så nu har vi en stor Saab att åka runt i här uppe. Om två veckor åker vi upp till Piteå och då kommer det vara kungligt att åka stor-saabN :D Längtar!
 
Men men, nu måste jag börja göra mig i ordning för att dra iväg till jobbet. Hade gött, hejsvej!
 
Imorse var det -3 grader, då såg jag ut såhär när jag skulle cykla till skolan ^_^

Veckans träning, v 44.

Måndag: -
Tisdag: -
Onsdag: Indoor Walking, 40 min
Torsdag: -
Fredag: -
Lördag: -
Söndag: -
 
Oj, nu är det redan v 44... Tittade tillbaka lite i arkivet på mina redovisningar av veckans träning och sist jag hade en "ordentlig" träningsvecka var v 36... Då fick jag i alla fall till 4 träningspass. Sedan dess har det bara varit några enstaka pass och de senaste 4 veckorna (v 40-43) har jag inte tränat ett endaste pass (förutom att jag spelade lite beachvolley i söndags)... Detta pga att jag fick lunginflammation v 40. Den där jävla sjukdomen kopplade ett stadigt grepp om mig kan man säga, jäklar vilken tid det har tagit att återhämta sig. Men det känns i alla fall JÄTTEBRA att ha gjort åtminstone ett gruppträningspass denna vecka. Nu kör vi igen :)

RSS 2.0